ONDERWATERSCHIP

De Black Marlin was een beetje ziek. Tijdens de reparatie bij de (overigens uitstekende) werf Kempers in Leimuiden bleek dat er nogal wat blazen op het schip zaten. Niet getreurt, dan maar wat offertes aangevraagd. Shipcare in Lelystad kwam daar goed uit (5700,-), en ze vonden natuurlijke droging beter dan geforceerde onder vacuum (duurder), zoals Kortgene voor ongeveer dezelfde prijs voorstelde. Dat leek mij wel wat, dus heb ik voor Schaap voor gekozen. Ik heb het schip daar op 15 September 2006 afgeleverd.

Op 22 september 2006 werd mij telefonisch vermeld dat ze helaas ons schip opgehesen hadden aan de saildrive, ondanks mijn 3 nadrukkelijke waarschuwingen, de oenen, dus motorsteunen afgebroken, schip lek, saildrive-ring afgescheurd, trap beschadigd etc.etc.

Om onduidelijke redenen vonden ze dit blijkbaar een excuus om 2 maanden later pas te beginnen met het schillen van het schip, voor de oorspronkelijke reparatie, de droging, vanwege de osmose....

Dus nu zit ik met een lek schip, kapotte motor, en een onderwaterschip dat ook nog eens nat en kaal is, ik kan dus geen kant op, ik ben gegijzeld.

Daarna presteerden ze mij 2 weken voor het seizoen begon (d.d. 15 maart 2007) te vertellen "dat ie absoluut niet wilde drogen meneer". Hadden ze dat in Januari ook al niet kunnen vaststellen?? Ze hebben toch een metertje? Ik had hem al in september 2006 afgeleverd! Hij wordt nu geforceerd gedroogd, dat had die andere werf indertijd in november al geklaard. Ik ben woest! Want ik moet dat allemaal wl bijbetalen (Hoezo bedrijfs-risico??)

Maar Shipcare gaat het allemaal voor mekaar brengen, op mijn kosten, ik ben benieuwd wanneer ik weer in het water lig...(het is nu 11 April 2007, 8 maanden verder, het seizoen is al begonnen, en er is nog niks aan gedaan...)(men wachtte op een accoord van mij op een nieuwe offerte, die ze NIET hadden verstuurd, kostte een paar weken voordat IK daar achter kwam!)
Lang verhaal kort: een maandenlange weg naar geforceerde droging begon uiteindelijk, op mijn kosten, en dat duurde de hele zomer...

(kijk ook de treurige foto's aan de rechterkant...)

Na uiteindelijk 51 weken (September 2007)..: We zijn vandaag verlost van Shipcare, nog steeds woedend. Niet vanwege de support van de jongens op de werf aldaar bij Shipcare, zij hebben uiteindelijk goed werk geleverd, maar wel een paar weekjes te laat. Hele seizoen 2007 weg (n oude haven)!, we hadden gelukkig nog net 3 weken redelijk weer in September, Terschelling, heerlijk... Tipsy: Geef bij een reparatie aan wanneer je hem terug wilt. Bij mij was dat "overmacht", maar ze zijn veels te laat in actie gekomen, daar bij Schaap, dat was een beetje dom.... (en 3 keer de offerte moeten betalen....!) Maar goed, ze hebben het uiteindelijk geklaard. Maar ik ga liever naar Kempers in Leimuiden, dat was nl. wl een vriendelijke werf!! Helaas kunnen ze daar geen osmose genezen, jammer.... Meneer Schaap is nl. niet vriendelijk, nog geen "hallo" kan er af. Niet doen dus daar. Vreemde man.... (Joris is overigens wl ok)

Tijdens vakantie gemerkt dat de startmotor vreemde dingen deed, nl. niet starten. Leuk op het Wad !!! Nooit gehad. Was dit nog een gevolg van de ophijs klap van de motor? We kunnen het niet bewijzen, daar ga je weer.... We hebben het maar niet aangekaart....

En dan was er weer een echte tegenvaller...: In de winter moet je je motor ontwateren; en wat kwam ik tegen? Een flink stuk hout van 30x40x5 in mijn bilge onder de motor, waar ik normaal een oliedoekje neerleg.... Zag eruit als oliedoek, met lapjes eromheen gedrapeerd, maar nee, daarbinnen dus massief hardhout, krijg ik er niet meer onderuit! Shipcare jongens blijkbaar ook niet indertijd!!!!. Bedankt Shipcare, en ook nog voor het vermelden hiervan!!! (dat WISTEN jullie !!). Ik ben de tel even kwijt hoeveel stommiteiten Shipcare al gemaakt heeft, maar het is werkelijk ongelofelijk! Ze gaan dit op aangeven van mij hopelijk begin dit seizoen oplossen, gelukkig voor hun lig ik dit seizoen in Lelystad... Mazzeltje... Zouden ze anders langsgekomen zijn?

Dit alles is toch te absurd voor woorden?

Wat mij betreft een werf om maar liever niet naar toe te gaan. Offertes stellen blijkbaar niet veel voor daar. Heel makkelijk om alles onder de noemer "het viel tegen" te plaatsen. Mijn offerte ging daardoor wl 3 keer over de kop! Dat zou je als "specialist" moeten kunnen hebben zien aankomen, maar zo specialistisch zijn ze daar blijkbaar ook weer niet.... (maar rijden wl in hle dure auto's...)

Mijn favouriete werf Kempers in Leimuiden kon absoluut niet tegen dat stuk hout..!. Ze hebben het gespleten en het er in een half uurtje onder vandaan gehaald !! Kijk, zo kan dat dus ook! Ik zag het terug op de rekening, maar zonder kosten..!. (een saucijzen broodje helpt, maar de klantvriendelijkheid aldaar is gewoon 1000 keer beter !) (sorry jongens. dit jaar zijn jullie ze misgelopen, omdat we snel weggingen, maar dat wordt komend najaar dubbel!)

Een hele verkeerde opmerking kregen we nog bij het afscheid van Schaap: "Ach meneer, U heeft nu in ieder geval weer een nieuwe saildrive ring, die gaat weer 7 jaar mee!"... Jawel, maar hij zat er nt 6 maanden nieuw in..!! En een heel seizoen niet kunnen varen, n 17.000 armer, BEDANKT Shipcare !.... (dat "care" moeten ze nog maar eens herzien, maar het schijnt dat door mijn onuitputtelijk gedram men daar nu mee bezig is...) Ilona heeft mij daar weggesleurd, ZO ongelofelijk kwaad was ik tijdens dit afscheids-gesprek...

Affijn, wat leren we hier uit. Laat je niet met mooie praatjes binnenhalen, stel een deadline, en een offerte mag geen "onvoorziene kosten" bevatten inzake tegenvallers, regel dat vooraf. Dit heeft ons de nek gekost, we konden niet meer terug. Mijns inziens zou een werf na offerte, bij tegenvallers, zich moeten beroepen op "Bedrijfs risico", wat mij al eerder is overkomen, want ZIJ hebben een inschattingsfout gemaakt, ik niet. Daar zijn ze voor verzekerd. Mijn dreiging met een advocaat werd als agressief beschouwd, en omdat ik uiteindelijk de trammelant (en de stress van mijn ega) wilde voorkomen, ben ik niet zover gegaan. Maar het had volgens mij gekund, er was hier heel duidelijk sprake van een inschattingsfout van de werf, die ik als leek nooit had kunnen voorzien.

Een goed voorbeeld "Bedrijfs risico" was: Ons teakdek werd voor de tweede keer GRATIS gelegd, toen het na enige maanden hier en daar losliet, omdat de (nieuwe) lijm niet goed was behandeld. Dit alles gebeurde bij de werf Thijssen in Zoeterwoude, helaas nu met pensioen, maar wel een geste van goed fatsoen en ondernemerschap, van Willem indertijd ! Willem, hij ligt nog perfect hoor ! Zo hoort het !