MOTOR

De Black Marlin is voorzien van een Volvo MD11C/110S. Dit is een twee cylinder diesel met saildrive. Een erg eenvoudige motor, waar weinig mee fout kan gaan. Dachten wij...

Onze meter in de kuip gaf na verloop van aanschaf een temperatuurmeting door die richting rood ging. Wij hebben daar over gebeld, en de oplossing bleek het uitboren van een "voeler" die daardoor wat te hoge meting afgaf. OK.

Daarna werd ie echt heet. Bleken de inlaat gaatjes bij de saildrive vol te zitten met schelpjes... Dat kun je doorblazen via je wierfilter, maar is niet handig bij drukke vaarwegen en/of in het donker..

Dus hebben we besloten de motor te laten reviseren. De motor werd door Van Wansum in Kaagdorp geheel onder handen genomen, helaas hadden we daarna behoorlijk wat olie lekkage, maar dat slibt nu onderhand wel dicht. Hiernaast zijn wat foto's van wat je uit een motorblok van 20 jaar mag verwachten....

Uiteindelijk hebben we een extra koel-inlaat laten maken bij Kempers in Leimuiden, zodat de motor voortaan voldoende koelwater kon krijgen. Tot op heden 2020 ging dit fantastisch, zelfs met slepen van hulpbehoevende andere schepen, de motor bleef lekker koel steeds...

Helaas doet de toerenteller het niet. Ergens een los contactje, want de dynamo geeft wel signaal... Een klusje voor de nazomer. Maar alles functioneert ook zonder zo'n ding hoor !