Details

Het is een fantastische boot die snel vaart, heel stabiel is, en van alle comfort is voorzien. Zo hebben we een geweldige altijd werkende ijskast (gas+12+220 Volt, jaarlijks gecontroleerd), een 2-pits gasstel+oven, automatische waterpomp, een pomptoilet, en een onverwoestbare Webasto verwarming/ventilatie aan boord (in December binnen 10 minuten 18 graden in de kajuit!).

Maar ook electro-technisch mankeert het ons aan niets, zoals een GPS, 2 marifoons (1 met extra buitenaansluit unit, de andere met extra speaker buiten) + noodantenne, 8 Raytheon meters, stereo radio + extra korte golf radio, 6-CD wisselaar met 4 Hifi speakers, en alle meters desgewenst gekoppeld aan een laptop voor software-navigatie. Ook aangesloten kunnen de stuur-autopilot + electronisch compas, alle routes evt. te programmeren via waypoints. Niet te vergeten zijn er de nieuwe 220 V walstroom lader/omvormer, en een 12/220 V omvormer voor 220 Volt voor bij langdurig onderweg.

Er zijn 2 gerenoveerde polyester 80 liter watertanks aan boord, met automatische pomp, en in 2019 is de 50 liter dieseltank (roest) vervangen door een nieuwe plastic 33 liter tank (geen roest), en onze Volvo MD11C oersterke 2 cylinder diesel (110S saildrive) duwt het geheel desgewenst op, voorzien van wierfilter en diesel/waterscheider, incl. extra koeling aansluiting. Op diesel kunnen we zeker 36 uur varen, zo zuinig is ie, want de motor is gereviseerd. En er zijn ook nog 2x20 liter reservetanks aan boord.

Onder de Sb banken zitten nu 2 grote accu's voor verbruik, 210 Ah, en achterin zit nog een vette start-accu. Bij startproblemen kun je ze onderling doorschakelen!

Veiligheid: We hebben een elektrische bilge pomp (en 2e wordt nu gerenoveerd), een grote brandblusser, een elektrische ankerlier, 2 ankers met tientallen meters ketting/touw (en onder hondekooi enkele honderden meters lijnen van diverse soort), plus een 4-persoons reddingsvlot ter beschikking (laatst gekeurd 2014). We hebben 6 reguliere reddingsvesten, en 2 opblaasbare (check is gewenst), Ook is er een extra 2e noodantenne op het achterstag, en een goede radar reflector zit bovenin de mast + 1 extra losse binnen. Er zit een compas in de kuip, en eentje bij de kaartentafel. Ook barometer, klokken en temperatuurmeter ontbreken niet. (zelfs watertemperatuur!). Ook is er een noodroeraansluiting + extra handle hiervoor.

We hebben zelf meestal 3 zeilen aan boord, grootzeil, rol-Genua en Bolle Jan. Das genoeg voor ons. De Spinnaker, stormfok en nog 2 reserve (oude) zeilen liggen dan thuis. Er is een zwemtrapje, en 12 fenders, 2 gasflessen etc etc. Ik stop ermee...

De boot is eigenlijk een beetje overdone, voor een wedstrijdjachtje........ Daarom des temeer plezier is het om met haar te zeilen! En we doen dat altijd heel relsaxed, geen haast, maar wel mooi... En komen dan nét even eerder dan die Bavaria binnen...